background image

DECRETI ATTUATIVI 

D.lgs. 9 Aprile 2008, n. 81 - Testo Unico sulla salute e sicurezza sul lavoro 

– Appendice Normativa 

Pagina 130 di 279

 

32.  T.C.  Morata  G.K

Lemasters  “Epidemiologic  considerations  in  the  evaluation  of  occupational  hearing  loss” 

1995 Occupational Medicine: State of the Art Reviews 10,3, 641-656 

33. 

P.  Nataletti “La  stima  del  rischio  in  casi  particolari:  musica,  call  center,  scuole”  Alessandria  15 giugno  2010 
579-594 

34.  P Nataletti et Al

Studio pilota dell’esposizione professionale a rumore e della funzionalità uditiva dei musicisti 

di una orchestra lirica nazionale

” 2008 

www.misurazionidelrumore.com

  

35.  S.L

Palin  “Does  classical  music  damage  the  hearing  of  musicians?  A  review  of  the  literature”  Occup  Med 

(Lond) 1994 Jul; 44 (3): 130-6 

36.  M.Y

Park “Assessment of potential noise-induced hearing loss with commercial karaoke noise” 2003 Int J Ind 

Ergon 6, 375-385 

37.  MPawlaczyk-Luszczynska et Al

Hearing ability in orchestra musicians” Arch Acoust 2010, 35 (4): 

38.  M.  Pawlaczyk-Luszczynska  et  Al

Hearing  loss  in  professional  orchestra  musicians”  2011,  Acts  10th 

International Congress on Noise as a Public Health Problem ICBEN, London, 74-81 

39.  M.  Pawlaczyk-Luszczynska  et  Al

Evaluation  of  Sound  Exposure  and  Risk  of  Hearing  Impairment  in 

Orchestral Musicians

” 2011, JOSE 17 (3) 255-269 

40. 

J. Patel “What do musicians think of hearing protection?” Health and Safety Laboratory, 2008, UK 

41.  R.T

Sataloff “Hearing loss in musicians” 1991, Am J Otol, Mar 12(2):122-7 

42. 

D. Smeatham “The control of noise in entertainment: an introduction”, Playing Safe, 16 aprile 2008, Health and 
Safety Executive, UK 

43.  Sound advice 2008 
44.  C.CStormer, N.CStenklev (Rock music and hearing disorders) art. in Norvegese, Tiddskr Nor Laegeforen, 

2007 Mar 29; 127(7): 874-7 

45.  P.U

Teie “Noise induced hearing loss and symphony orchestra musicians: risk factors, effects, and 

management

” Md Med J 1998 Jan; 47 (1): 13-18 

46.  LThie

ry “Estimation du risque auditif attribuable à la musique pour les professionnels du monde du 

spectacle

” Note Scientifique et Technique NS 239 INRS 2004 

47.  EToppila, HKoskinen, I

Pyykko “Hearing loss among classical-orchestra musicians” 2011 Noise and Health 

13, 50:45-50 

48.  WHO Guidelines for Noise and Music , 2002 
49.  M.FZander, CSpahn, B

Richter “Employment and acceptance of hearing protectors in classic symphony 

and opera orchestras

” Noise Health 2008 Jan-Mar; 10(38): 14-26 

 
9.  ALLEGATI 
 
10. CREDITS 
Il testo è stato redatto dal Gruppo di lavoro composto da: 
Pietro Nataletti (INAIL ex ISPESL) con il ruolo di Coordinatore 
Omar Nicolini (Az. USL Modena) 
Diego Annesi (INAIL ex ISPESL) 
Marco Bottazzi (INCA CGIL) 
Manuela Maria Brunati (CNA) 
Orietta Calcinoni (INAIL) 
Salvatore Curcuruto (ISPRA) 
Fabiola Leuzzi (Confindustria) 
Salvatore Marsico (ENPALS) 
Alessandro Pantano (Confagricoltura) 
Paolo Paraluppi (Az. USL Pavia) 
Marco Persotti (UGL) 
Simone Pinata (CNA) 
Giuseppe Rosci (INAIL) 
 

MINISTERO DELLA SALUTE 

CONSIGLIO SUPERIORE DI SANITÁ  

SESSIONE XLVIII 

Sedute del 19 gennaio 2011 

IL CONSIGLIO SUPERIORE DI SANITÁ  

SEZIONE III 

 

Vista la relazione della Direzione Generale della Prevenzione Sanitaria avente per oggetto: 

“Richiesta di parere in 

merito  alla  relazio

ne  per  l’individuazione  di  possibili  misure  di  prevenzione  e  controllo,  utili  a  proteggere 

dall’esposizione a fonti di rumore superiori ai limiti di soglia previsti dalla normativa vigente”; 
Visti: