background image

DECRETI ATTUATIVI 

D.lgs. 9 Aprile 2008, n. 81 - Testo Unico sulla salute e sicurezza sul lavoro 

– Appendice Normativa 

Pagina 129 di 279

 

8.  BIBLIOGRAFIA 
1. 

Guida non vincolante di buone prassi per l’applicazione delle Direttiva 2003/10/CE – Capitolo 8: I settori della 
musica  e  dell’intrattenimento
”,  Commissione  europea  –  DG  Occupazione,  Affari  sociali  e  Pari  opportunità. 
Lussemburgo 2009 

2. 

Musica e danni all’udito”, SUVA 2008, Lucerna (CH), scaricabile da 

www.suva.ch/musica-udito

  

3. 

Indicazioni  operative  Decreto  Legislativo  81/2008  Titolo  VIII,  Capo  I,  II,  III,  IV  e  V  sulla  prevenzione  e 
protezione  dai  rischi  dovuti  all’esposizione  ad  agenti  fisici  nei  luoghi  di  lavoro,  Coordinamento  Tecnico 
Interregionale per la Prevenzione nei Luoghi di Lavoro, ISPESL, ISS, 2010 

4. 

Linee  Guida  applicative  del  DPCM  215/99,  serie  “Manuali e linee guida 5/2001,  ANPA  - Dipartimento  Stato 
dell’Ambiente, Controlli e Sistemi Informativi” 

5. 

P. Nataletti, R. Sisto, S. Marsico, “Rischio da rumore per i lavoratori e per gli avventori delle discoteche”, Atti 
del 38° Convegno nazionale AIA, 8-10 giugno 2011 Rimini 

6. 

P. Nataletti, R. Sisto, A. Pieroni, F. Sanjust e D. Annesi “Studio pilota dell’esposizione professionale a rumore 
e  della  funzionalità  uditiva  dei  musicisti  di  una  orchestra  lirica  nazionale

”,  Atti  del  Congresso  SIMLII  Roma 

dicembre 2007, Giornale Italiano di medicina del Lavoro Vol. XXIX N. 3 2007, pp. 496-498 

7. 

A.  Peretti,  A.  Farnetani,  P.  Zani  “Orchestra  Haydn  di  Bolzano:  esposizione  al  rumore  dei  musicisti, 
caratterizzazione acustica della sala, interventi di riduzione del rischio

”, Atti del Congresso AIA, 10-12 giugno 

2009 Torino 

8. 

Axelsson “Recreational exposure to noise and its effects” 1996 Noise Control Eng 44,3, 127-134 

9. 

M.CBohlin, E. Sorbring, S.EWiden, S.I

Erlandsson “ Risks and music – patterns among young women and 

men in Sweden

” Noise & Health, 13 (2011) 53:310.319 

10.  KChersky et Al

Attitudes of college music students towards noise in youth culture” 2009 Noise and Health, 

11, 42: 49-53 

11.  W

Clark “Noise exposure from leisure activities: a review” 1991 J Acoust Soc Am 90,1, 175-181 

12. 

Comité de Pilotage Musiques amplifiées et risques auditifs Basse Normandie “Risques Auditifs et musiques 
amplifiées

” 2003 

13. 

Conseil Federal Suisse “Ordonnance sur la protection contre les nuisances sonore set les rayion laser, lors de 
manifestations

” RO 1996 

14. 

Department of Labour Republic of South Africa “Occupational Health and Safety Act – Noise Induced Hearing 
Loss Regulations

” 2003 

15.  K

Dibble  “Low  frequency  noise  propagation  from  modern  music  making”  1997,  Journal  of  Low  frequencies 

and Vibration 16,1,1-12 

16. 

C. Durant “Noise at work regulation, a venue perspective” The Sage nb Gateshead, Playing Safe, 16 aprile 
2008, Health and Safety Executive, UK 

17.  K. 

Einhorn  “The  Medical  Aspects  of  Noise  Induced  Otologic  Damage  in  Musicians”  2006,  March,  Hearing 

Review 

18.  S.R

Ekstrom, E. Borg “Hearing speech in music” Noise & Health , 13 (2011) 53: 277 285 

19. 

Environment  Protection  Authority  EPA  Guidelines  “Development  proposal  assessment  for  venues  where 
music may be played

” Sep 2003, Government South Australia 

20.  S

Everton “A look to controlling noise in orchestras” 2008, Playing Safe 

21.  E

Fabiocchi “Le risque auditif pour les musiciens classiques” 2010 Service de Prevention et de Medicin de 

Travaildes Communautes Francaise et Germanophone de Belgique 

22.  G

Frolich  “Larm  im  Bereich  des  Musik-  und  Unterhaltungssektors  Untersuchungen  der  Arbeitsinspektion” 

Europaische Woche, 2005 

23.  J

Griffith “Impact on the live concert industry” Playing Safe, 16 aprile 2008, Health and Safety Executive, UK 

24.  D. Hasson, T. Theorell, Y. Liljeholm-

Johansson, B. Canlon “Psychosocial and physiological correlates of self-

reported hearing problems in male and female musicians  in symphony orchestras

” I J Psycho 74 (2009) 93-

100 

25. 

HSA  Health  and  Safety  Authority  “  The  Noise  of  Music  –  Sound  advice  for  the  music  and  entertainments 
sectors

” 2009,

 www.hsa.ie

  

26.  R.  Heinecke-

Schmitt  “Regelungsbedarf  fur  Schallpegel  in  Diskotheken  und  bei  Konzertveranstaltungen”, 

Staatministerium fur Umwelt und Landwirtschaft, Freistaat Sachsen, Music-Safe and Sound, Dortmund, 2007 

27.  H

Laitinen “Factors affecting the use of hearing protectors among classical music players” Noise health 2005 

Jan-Mar; 7 (26) : 21-9 

28.  H

Laitinen,  T.  Poulsen  “Questionnaire  investigation  of  musicians’  use  of  hearing  protectors,  self  reported 

hearing disorders, and their experience of their working environment

” Int J Audiol. 2008 Apr; 47(4): 160-8 

29.  D

Loth et Al. “Effets sur la santé de l’écoute de la musique à haut niveaux sonore  “ 1995 , URF Lariboisiere 

Saint Louis, Universitè Paris VII 

30.  Ministère  de  la  Santé  du  Grand-

Duché  de  Luxembourg  “La  musique:  plausir  ou  source  de  bruit?”  6  fevrier 

2007,

 www.sante.lu

  

31. 

MRC Medical Research Council Institute of Hearing Research “Damage to hearing arising from leisure noise” 
1986, Brit J Audiol, 20, 157-164